2025. június 7., szombat

Barcelona - Graz 1650 km.

Sofőrök Alvásigénye és Pihenőidő (beszélgetés a Geminivel)

Sanyi: Mennyi alvásra van szüksége egy sofőrnek?

Gemini: Egy sofőrnek, akárcsak minden felnőttnek, átlagosan 7-9 óra pihentető alvásra van szüksége a megfelelő működéshez és a biztonságos vezetéshez. Ez az alvásmennyiség biztosítja a koncentrációt, a jó reakcióidőt és a döntéshozatali képességet, amelyek mind elengedhetetlenek a volán mögött.

Hivatásos sofőrök esetén a jogszabályok is előírnak pihenőidőket:

  • Napi vezetési idő: Maximum 9 óra, ami hetente kétszer meghosszabbítható 10 órára.
  • Heti vezetési idő: Nem haladhatja meg a 48 órát.
  • Heti pihenőidő: Hetente legalább 45 óra folyamatos pihenőidőt kell biztosítani, ami minden második héten 24 órára csökkenthető. Az elmaradt pihenőidőt kompenzálni kell a harmadik hét vége előtt egy legalább 9 órás pihenőidőhöz csatolva.

Fontos megjegyezni, hogy az alvás minősége is legalább annyira fontos, mint a mennyisége. Az alvászavarok, mint például az alvási apnoé, súlyosan befolyásolhatják a sofőr teljesítményét és növelhetik a balesetek kockázatát. Magyarországon a jogosítvány megújításához bizonyos esetekben alvászavar szűrővizsgálat is szükséges lehet.

A kellő alvás elengedhetetlen a sofőrök biztonsága és a közlekedésbiztonság szempontjából.

Van még kérdése a témával kapcsolatban?

Sanyi: Mennyi alvásra van szüksége egy sofőrnek ahhoz, hogy autósztrádán Barcelona és Párizs között levezessen 1000 km-t, majd utána Barcelona és Graz között 3 X 1800 km-t, mindezt 12 nap leforgása alatt?

Gemini: Ez egy nagyon komoly és megerőltető vezetési feladat, ami komoly alvási stratégiát és pihenőidők betartását igényli a sofőr biztonsága és a balesetek elkerülése érdekében. Az Európai Unióban a hivatásos sofőrökre vonatkozó szigorú szabályozások (AETR egyezmény és 561/2006/EK rendelet) vannak érvényben, amelyek pont az ilyen extrém menetrendeket hivatottak megelőzni a fáradtságos balesetek elkerülése érdekében.

Milyen alvásra van szükség?

Ahhoz, hogy egy sofőr ilyen távolságokat biztonságosan levezessen 12 nap alatt, a következőket kell szem előtt tartania:

  • Napi 7-9 óra minőségi alvás: Ez az alap. Ettől nem lehet eltérni, ha a cél a biztonságos és hatékony vezetés. A "rövid" alvások vagy a "bedobok egy energiaitalt" típusú megoldások rendkívül veszélyesek, és jelentősen növelik a baleset kockázatát.
  • Rendszeres, előre megtervezett pihenők: Nem csak az alvás számít, hanem a napi vezetési idő megszakítása is. 4,5 óra vezetés után kötelező legalább 45 perc pihenő, ami felosztható 15 és 30 perces szakaszokra.
  • Hosszabb pihenőidők: A napi alvás mellett (ami legalább 9, de inkább 11 óra kellene, hogy legyen) heti rendszeres pihenőidőre is szükség van. Az EU-s szabályozás szerint heti 45 óra folyamatos pihenőidő kötelező, ami minden második héten lerövidíthető 24 órára, de a kieső időt kompenzálni kell.

A feladat elemzése és a szabályozások

Nézzük meg a távolságokat és a lehetséges vezetési időket a jogszabályok fényében:

  • Barcelona és Párizs: Kb. 1000 km. Ez, autópályán haladva, körülbelül 10-12 óra nettó vezetési időt jelent, pihenők nélkül. Ezt a távot valószínűleg két napra kellene bontani, vagy egy nagyon hosszú nap alatt, de akkor másnap pihenőre lenne szükség.
  • Barcelona és Graz: Kb. 1800 km. Ez óriási távolság, amit egyhuzamban semmiképpen sem lehet levezetni biztonságosan és legálisan. Ez legalább 2, de inkább 3 napos utat jelentene oda-vissza, pihenőidőkkel együtt.

A feladat realitása a 12 napos időkeretben:

Ha valaki 12 nap alatt akarja megtenni a következőket:

  • Barcelona - Párizs (1000 km)
  • Barcelona - Graz - Barcelona - Graz - Barcelona - Graz (3 x 1800 km = 5400 km) Összesen: 6400 km

Ez a távolság rendkívül megerőltető, és a jogszabályi kereteken belül is nehezen, vagy egyáltalán nem teljesíthető egyetlen sofőrrel.

  • Napi átlagos km: 6400 km / 12 nap = kb. 533 km/nap. Bár ez az átlag nem tűnik extrémnek, a valóságban a hosszú szakaszokat (1000 km, 1800 km) le kell vezetni, ami azt jelenti, hogy lesznek napok, amikor a sofőr a maximális vezetési idejét is kimeríti.
  • Vezetési idő korlátok: Egy sofőr napi maximum 9 óra (heti kétszer 10 óra) vezethet. A heti vezetési idő nem haladhatja meg az 56 órát, és két egymást követő héten a 90 órát. A fent vázolt kilométerek ezt a keretet könnyen feszegetik, vagy meghaladják.

A sofőrnek tehát minden egyes nap legalább 7-9 óra megszakítás nélküli alvásra van szüksége, és ezen felül a jogszabályokban előírt pihenőidőket is be kell tartania. Ez azt jelenti, hogy a 12 napos időkeret alatt valószínűleg nem egyedül vezetne, vagy dupla személyzettel (amikor ketten váltják egymást a volánnál, így meghosszabbítható a napi vezetési idő), vagy több pihenőnapot kell beiktatni, mint amennyit a 12 nap enged.

Összefoglalva

A felvázolt menetrend egyetlen sofőr számára szinte lehetetlen a biztonságos vezetés és a jogszabályok betartása mellett. Bármilyen kísérlet arra, hogy ezt a távolságot kellő pihenés nélkül tegye meg, súlyos balesetveszélyt jelent, és jogsértő is.

A sofőrnek mindenképpen:

  • Megfelelő minőségű és mennyiségű alvásra van szüksége (7-9 óra éjszakánként).
  • Szigorúan be kell tartania a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó jogszabályokat.
  • Valószínűleg nem tudja egyedül, folyamatosan vezetve teljesíteni ezt a feladatot a megadott időkereten belül, ha a biztonságot és a szabályokat figyelembe vesszük.

A pihenőidőket és az alvást nem szabad sem alulbecsülni, sem megspórolni a közúti közlekedésben.



 

Nincsenek megjegyzések: