2008. október 10., péntek

Szociális ellátás II. - szakmai beszámoló

ha már úgyis megírtam...

Együttműködési pontok - az átmeneti gondozást nyújtó szolgáltatók VI. országos konferenciája
„Szabadidős programok az átmeneti gondozásban” Nyitrai Ágnes – Bányai Sándor

Előzmények: A szekció munkáját a hasonló címmel megtartott előadás előzte meg, időben is szerencsés elrendezésben: az előadást a szekcióüléstől csupán az ebédszünet választotta el. Az előadásban lehetőség nyílt néhány szóban utalni a szekció majdani tevékenységére, meginvitálni az érdeklődőket. Ez eredményes felvezetésnek bizonyult.

Helyszín: A szekció helyszínének megválasztása szerencsésnek bizonyult – a témához illeszkedve elhagytuk a kötött kereteket, és tanterem helyett a teljes szekcióülést SZABADTÉREN bonyolítottuk le, a művelődési ház előtti kellemes parkban.

Résztvevők: 15 fő érdeklődő, nyitott és pozitív hozzáállással érkező kollega, akikben eltökélt szándék volt az aktív részvételre.

Módszer: A munka sajátélményű játékra épült, 15-25 perces blokkokra tagolva, az egyes blokkok közé beiktatott reflektálási / visszajelzési lehetőségekkel, illetve a szekcióvezetők kommentálásával

Tevékenység: Mit csináltunk? – Játszottunk! Az alábbi játékeszközökre és játékcsoportokra került sor:
Plüssállatok
· Névtanulás plüssállatok dobálásával
· Egy perc – egy perc alatt hány sikeres elkapást produkál a csapat?
Kötél
· Kötél, mint animációs eszköz figyelemkoncentrálásra
· Kötél, mint animációs eszköz együttműködési játékra „engedje el mindenki a kötelet, kivéve azt a két embert…"
Ejtőernyő
· Cseréld meg a színeket! – forgatás
· Szellőtől viharig
· 100 labda az ejtőernyőn
· helycsere, alábújás,
Eszköz nélküli ismerkedési játékok
· Jégtörő játékok eszköz nélkül – pacsipár

Felhasználási lehetőségek: Néhány kiragadott példa a hallgatók visszajelzéseiből, válaszaiból azzal kapcsolatban, hogy a látott játékokat és tevékenységeket saját napi munkája során mire tudná felhasználni:
· Energiaszint növelése
· Feszültségoldás
· Magáért a játék kedvéért
· Agressziókezelés
· Anya-gyerek kapcsolat fejlesztése
· Stábépítés
· Pihenés helyett…

Élménypedagógia: A szekcióülés során egyetlen lépés híján egy teljes sajátélményű tanulási ciklust jártunk be:
csinálás / végrehajtás - személyes élmény - tanulás - feldolgozás - adaptálás más területre

Már csak a kör teljessé tétele – a kiindulási pontba való visszatérés maradt el, azaz az adaptált tudást felhasználó újbóli „csinálás”. Erre természetesen a szekció sajátosságaiból adódóan nem volt lehetőség (rövid idő, illetve nem volt lehetőség saját munkájukban saját napi gyakorlatukban történő kipróbálásra).

A továbblépés lehetőségei:
A résztvevők próbálják ki a szekcióban látott / tanult játékokat
A módszer (Élménypedagógia) hosszabb távú kipróbálása gyerekeknek és felnőtteknek szóló tervezett programokban. Ehhez jelenleg érvényes és megpályázható pályázati kiírás adhat megfelelő kereteket.
Továbbképzés a munkatársaknak www.szabadidoszervezo.hu (Csapatépítés és az élménypedagógia eszközként történő felhasználása)
Konferencia a témában: MindenGyerek 2009 januárjában www.mindengyerek.hu
Szakirodalom Raabe Kiadó – Szabadidőkalauz www.raabe.hu

Következtetés: Az érdeklődés és a visszajelzések egyértelműen megmutatták:
· a kollegák elkötelezettségét,
· a módszer létjogosultságát (Lásd: Felhasználási lehetőségek c. bekezdés!)
· a képzés szükségességét

Javaslat: további bemutatási lehetőségek biztosítása, forráskeresés, közös képzés megrendezése

Nincsenek megjegyzések: