2017. december 28., csütörtök

2017. Őrült képzési vágta... Erdély felé...

·         2017. februárjában... Erdély felé... Budapest - Nagyvárad - Brassó - Déva - Kolozsvár - Berekfürdő - Debrecen - Budapest. 1750 km. - kitérők nélkül. 12 nap. 4 képzés, és egy csapatépítés. 8 csoport. Több, mint 200 ember. Jövök majd. Ma délután Nagyvárad, Ady Líceum... valaha minden itt kezdődött. Hazamegyek. Annyi mindent kéne még elmondanom... Erdély felé
·         Képzés-sorozatunk hol is kezdődhetne máshol, mint Nagyváradon, az Ady Líceumban. Sok sok évvel ezelőtt (emlékezetesen viszontagságos körülmények között...) itt tartottuk a Zabhegyező első határon túli programját, itt tartottam az első képzésemet is, ami nem Magyarországon volt. Most negyvennél több pedagógus kezdett nagy lendülettel, kilépve a komfort-zónából, egyenesen a Maslow-piramis csúcsai felé törve. Ismerkedési és névtanulós játékok, páros kommunikációs gyakorlatok, aztán teljes csoportos meseírás - hm... ezt még gyakorolnunk kell :-) 
·         tanulópad Nagyvárad, Ady Líceum, IX, osztály. Zabhegyező forever. Az még csak hagyján, hogy minden itt kezdődött... de hogy még most is tart! És este az Igazgató Asszony lelkesen dicséri nekem az Adys Zabhegyezők részvételét a mai Szülők Bálja megszervezésében... Respect minden jelenlegi és valahavolt Váradi Zabhegyezőnek!

·         A második napon Ludas Matyival, Döbrögi urammal és az olasz ácsmesterrel kalandoztunk tovább, hogy aztán estére Al Capone pókerbarlangjába érkezzünk, ahol a razzia miatt a hölgyek épp' Fekete Pétert játszottak... Teljes élménypedagógiai szekvencia az egyéni döntésektől a páros kommunikációs helyzeteken át a kiscsoportos és a teljes csoportos munkáig. Befogadó közeg, ráismerések, AHA-élmények, tapasztalati tanulás.
 

·         A képzés zárónapján intenzív fizikai kihívás kísérte a facilitátori tevékenység előzetes szempontok alapján történő vizsgálatát. A klasszikus mocsárjárás az Ady Líceum hosszú folyósóján, útban a félemelet felé, sok új megfigyelési szemponttal gazdagította a résztvevőket. Végül is odaérkezetek, ünnepeltek... majd elemeztek, és reagáltak... majd elbúcsúztunk, és továbbindultunk... Csak ez utóbbi volt szomorkás 
  

:-(
·         A turné második állomása Brassó. Kimondottan nagy létszámú csoport (54 fő! - khm... khm... még kettéosztva is sok!), kimondottan nagy nyitottság és kimondottan élvezetes kalandok! Bőséges idő, jó játékok, intenzív visszajelzések... izgalmas percek!
·         Lendületesen folytatódott a brassói Áprily Lajos Főgimnáziumban az élménypedagógiai képzés a második napon. A pacsipáros és a multikulti köszöntés felébresztette reggel a társaságot, utána pedig Döbrögi uraság zsebbéli ölmérői és a padlószőnyegek indították be a résztvevők fantáziáját és tanulási folyamatát. Volt hídépítés, Ínség, sőt, még Al Capone illegális pókerklubjába is ellátogattunk. A hangulatról beszéljenek a képek!
·         A Brassói Képzés (a legendákat nagybetűvel írjuk, ugye?) harmadik napján komplex és magas fizikai kihívással járó gyakorlatokra került sor. A feladat célja a teljes csoportos együttműködés mellett a faciltitátor tevékenységének megfigyelése és elemzése volt. A hosszas és részletes elemzést rövid visszaidézés követte, a három nap meghatározó pillanatainak, AHA-élményeinek megosztásával. Utána hangulatos zárás következett, majd hazamentünk. Ford Escorttal. :-) A napot a mobiltelefonom 30 perces intenzív keresése tette teljessé, mely során a vidáman távozó résztvevők lelkes integetése közepette kétszer oda s vissza ki és bepakoltuk az autót (A Focust, nem az Escortot...). Végül meglett. A teremben.





·         A hetedik napon sem pihentünk meg... Déván kezdődött a turné harmadik felvonása. Többen is találkoztak már korábban is az élménypedagógiával, úgyhogy igazi kihívás új élményeket nyújtani, újat, többet, mást adni a módszerről... - és a módszerrel. Ismerkedési játékokra ezúttal kevésbé volt szükség, tehát irány a magasabb szintű együttműködés, párban, vagy akár teljes csoportban. Sétáltunk Déva főterén, építkeztünk kártyalapokból, rajzoltunk rajzfilmet... Folytatjuk!
·         Élménypedagógiai alapképzést 30 órában szoktunk tartani... hát, nagy ritkaság, hogy minden belefér, amit elmondani szeretnénk... Mire jutunk akkor 20 órában? :-O Kérdezzétek a dévai pedagógusokat! Kiscsoportos bútorkészítés (van, akinek zeneszóra,,,), utána szilvásgombócok az éhes bohócnak, végül póker... helyett Fekete Péter. Felemelően kedves visszajelzések... Déva vár... - visszavár!

·         A turné utolsó állomása Kolozsvár, a képzés szombaton reggel kezdődött. Engem kifejezetten feldobott a nagy létszám, újra két csoportban dolgoztunk. Jóval több ismerős, jóval több tapasztalat, jóval nagyobb szakmai kihívás valami újat adni a Nagytáborok többszörös résztvevőinek, a szeptemberi képzést elvégzőknek, tapasztalt, kisérletező kedvű, kihívást kereső pedagógusoknak. Lássuk, az első nap délelőtt vajon sikerült-e?
·         Szombaton délután folytatódott a Kolozsvári Élménykavalkád. Két csoportban dolgoztunk, a tapasztaltabbak egy új eszközzel ismerkedtek (bambuszrudacskák...), azok pedig, akik még nem próbálták ki korábban, azok collstokkal játszottak. És ismét kiderült: nincs lehetetlen. Akár torony..., akár híd... ha a szándék elég erős...
·         Vasárnap délelőtt még senki sem gondolt arra, hogy vége lesz a képzésnek... még javában törtünk új kalandok felé! Újra összekevertük a csoportokat, és mindkét osztályban magas szintű együttműködést igénylő játékokra került sor. A rajzfilmkészítés is próbára tette a párokat és a csapatot, de a hóembernek eljuttatni a hógolyokat... - háááát, az sem lehetett könnyű. Teljes csoportos együttműködés és szociális kompetenciák fejlesztése - személyes élmény alapján keresett kihívásokkal.










·         "Azt szeretném, ha minél több olyan képességgel felruházott gyermek lépne ki az iskolából, aki tud, akar, hajlandó csoportban élni, létezni, együttműködni. Akik a megfelelő szociális kompetenciákkal fel vannak vértezve. Hogy tanórán vagy tanórán kívüli keretben kapják ezt a tudást, az talán nem is fontos. Az biztos, hogy nem szeretném, és nem is szeretem, ha olyan dolgot kell tanulniuk akár a saját gyermekeimnek is, ami a feledésnek szól. Ami túl azon, hogy kötelező tananyag, nem ad használható, értékes, gyakorlatias ismeretet." (Ezt a nagyon okosat én mondtam??? Nem is vittem zakót... :-) )
·         "De akinek közel áll a szívéhez, felismeri az ebben rejlő lehetőséget, az hatékonyan fogja alkalmazni. Őt már nem fogja kielégíteni, hogy csak az "Iskola másként" héten alkalmazza. Ő be fogja építeni az osztályfőnöki órákba, a kirándulásokba, a tanórákba is, mert látja a dolog fontosságát, hasznosságát, működőképességét."

Nincsenek megjegyzések: