A Fidesznél teljes szilencium van mindenkinek, egy terméket
árulnak: Orbán Viktort. Erre kell reagálnia az ellenzéknek is, ha nem egy rakás
belvárosi okoskodónak akarnak majd megfelelni, hanem a választóiknak.
Ha valaki létfontosságú élelmiszerek vásárlása céljából
felkeres egy budapesti kisboltot, álljon meg egy percre a sörhűtő előtt, és
tegyen megfigyeléseket. Hazánkban jelen van majdnem az összes nagy sörmulti (az
egyik nemrég kivonult, de jött helyette másik), így három-négy sört láthatunk
kategóriánként. Nézzük meg a dobozokat!
+ Kicsit híg, kicsit savanyú, puliszkás, tipikus
rossz magyar sör, valami egyszerű dobozban.
+ Prémium lager magyar és „import” kiadásban,
cirkalmas csomagolásdizájn.
+ Alternatív sörök, APA, IPA, szűretlen, satöbbi,
letisztult „hipszteres” csomagolással.
Hazaúton elgondolkodhatunk azon, hogy a marketing és a
pozicionálás legegyszerűbb változatát láttuk, hiszen a fogyasztók 90 százaléka
18-55 éves férfi, tehát köztük kell keresni képzeletbeli átlagvásárlókat.
Amit most Orbántól látunk, az pontosan ugyanez.
Sokszor írtam már arról, hogy Orbán itthonról nagyon
nagy hatalmúnak tűnik, bizonyos értelemben az is, mozgástere azonban
alaposabban megvizsgálva nagyon kicsi. Az, hogy a nálunk termelő német cégek –
akik szerintem olyan egymillió ember megélhetését adják közvetlenül – mit reagálnak,
az rajtuk múlik, egyáltalán nem érdekli őket, mit csápol a kormány. A
kiskereskedelmi láncokra kivetett harmincmilliárdos különadó a mostani árfolyam
mellett olyan tízmillió euró, az ő forgalmuk mellett kb. észrevehetetlen,
ennyit buknak, ha valamelyik beszállítónál egeret találnak a gyárban és le kell
venni a schokobananét egy hétig a polcról.
A magyar GDP mellett az, hogy 2,7 százalékig elmegy a
költségvetési hiány, szintén kb. a tökmindegy kategória, főleg a forint
mostani árfolyama mellett. Forintot önteni a piacra nehéz is, hiszen az még további,
akár már kezelhetetlen árfolyameséssel járna.
Hasonlóan kicsi a mozgástér a járvány kezelése terén.
A magyar rendőrség nem alkalmas tömeges és drasztikus
intézkedésekre, a BRFK állományával nem lehet Budapestet „lezárni”, egyszerűen
nincs annyi rendőr. Be lehet vetni a katonaságot, de azok meg nincsenek békeidős
bevetésre, intézkedésre kiképezve, egy katona ilyen feladatra kb.
egyharmad rendőrnek felel meg.
Orbán pontosan tudja, hogy mi lesz, lát valós adatokat,
szakmai alapon készült becsléseket, 10-15 nap pontossággal tudja, mikor lesz a
tetőzés és hasonló szórással azt is, hogy hány halott lesz. Megjegyzem, ezek
nem titkos adatok, nagy részük elérhető nyilvánosan is. Orbán azt is tudja,
hogy ezeken a számokon néhány tucat lélegeztetőgép vagy szájmaszk olyan nagyon
nagyot már nem fog változtatni.
De nem is ez a lényeg.
Orbánnak ennél fontosabb dolga van. A halottakat majd
eltemetik, a betegek majd meggyógyulnak, úgy általában Magyarország él majd,
ahogy eddig.
Orbánnak egyrészt el kell kerülnie, hogy magyarok
tömegeiben tudatosuljon az a nyilvánvaló tény, hogy a Fidesznek nagyon kevés
köze van ahhoz, ami Magyarországon valójában történik, hogy ez az ország
jól-rosszul, de a kormánytól teljesen függetlenül él.
Időnként valami kivénhedt náci kitalálja, hogy a
gyerekeknek ütemre kell masírozni, majd a tanári kar fogja magát, bezárkózik a
tanterembe, és próbál a maga szakmai becsülete alapján embert faragni a
gyerekekből. Időnként be akarnak tiltani valamit vagy valakit, aki ennek ellenére
utána kiválóan elvan, csak nem kap központi pénzt egy darabig. De az a pénz már
egyébként is olyan kevés, hogy egyre kevesebben mennek le kutyába érte.
Egy ilyen járvány, amikor otthon varr magának maszkot a
nép, amikor mindenki otthon süt-főz és túlél, Orbán Viktor számára azt a veszélyt
rejti, hogy tömegek jönnek rá, hogy ez a táskás szemű, elhízott fószer az ő életükben
valójában semmilyen szerepet nem játszik, de főleg nem segít. Ha jön valami
szimpatikusabb, akkor már csak unalomból is megválasztják. Nem a szokásos két
doboz sört veszik le a polcról, hanem ezt a másikat, amelyikre az van írva,
hogy igazi cseh komló van benne.
A másik dolog, amire az ellenzéknek figyelnie kellene,
hogy amit Orbán csinál, egyáltalán nem misztikus dolog.
Egy jó marketinges team, reverse engineering módszerrel
órák alatt visszafejti, hogy kik azok a képzeletbeli vásárlók, akiknek az Orbán
Viktor nevű terméket árulják. Mert ezt árulják, ez jól látszik.
Teljes szilencium van mindenkinek, nincs Rezsiszilárd, nem
büfög be ízes bazmeget Bayer Zsolt, nem gyanakszik világösszeesküvésre Kövér
László. Egy terméket árulnak, Orbán Viktort.
Én csak érintőlegesen tanultam ilyesmit, de szerintem
nem annyira bonyolult feltárni Orbán célközönségét. Meg lehet határozni azokat
az imaginárius „vásárlókat”, akiknek a műsor szól. Katonaviselt Kálmán, Agresszív
Aranka, Önigazoló Ödön, és így tovább. Nem több, mint 6-8 ilyen karakter van.
Történelmi esély ez, hogy megtalálja az ellenzék az egyik folyton emlegetett
Szent Grált, a „Fidesz-árvák tömegét”, akikről oly sokat szokás okoskodni.
Hiszen a 6-8 képzeletbeli karakteren kívül van ám ott rengeteg más. Az
Orbán-show annyira avítt, annyira semmi nincsen benne, amit a médiában 1995
után találtak fel, hogy nem nagyon nehéz alternatívát csinálni neki.
Csak szakember kell hozzá. Meg kell határozni az
ellenzéknek is azt a 6-8 embert, akihez szólni akar. Független Ferit, Családapa
Csanádot, Vállalkozó Vilit, Gyerekféltő Rozit, Öntudatos Timit és társait. Meg
kell velük ismerkedni. Életkor, iskolázottság, életmód, lakás mérete, autó évjárata,
hiteltörlesztés összege, hobbik, gyerekek száma, nyelvtudás, jövedelem,
satöbbi. Utána pedig terméket kell fejleszteni.
Olyan kérdésekre kell válaszolni, hogy ez a 6-8 ember
inkább one man showt akar nézni vagy inkább teamet. Milyen legyen a férfi és a
női karakter, aki beszél hozzá? Milyen helyszínen? Akar-e járványügyi
tanácsadást hallgatni? Érdemes mindenre külön embert felépíteni, vagy inkább
érdemes 8-10 jó influenszert keresni, és azt mondani, hogy kedves szavazó, itt
van ez a YouTube-állatorvos, tök jókat mond, egyetértünk vele? Milyen szókincs,
kommunikációs regiszter használandó? Vegyünk-e nyakkendőt, üljünk vagy álljunk?
Én úgy gondolom, hogy Orbán úgy számol, hogy ez a
járványtéma nem tart ki június végénél tovább. Addig kell neki a show-t tolni.
Van neki egy worst case forgatókönyve is, ha a budapesti intenzív osztályok
elkezdik nagyban termelni a koronavírus-halottakat. De alapvetően ő úgy
gondolja – és számok, szakvélemények alapján gondolja úgy –, hogy a járvány
súlyos lehet, de tragikus nem lesz, ezért a választóira koncentrál.
Az ellenzék pedig, ha nem akar ugyanúgy árnyékra vetődni,
mint a felhatalmazási törvény idején, erre úgy reagálhat, hogy maga is elkezdi
a terméket fejleszteni és maga is előadja, amit egy politikusnak elő kell. Azt,
hogy ez igényel-e komplett árnyékkormányt, azt nem tudom. De azt biztosan
igényli, hogy meghatározott célközönségnek, meghatározott és megtervezett
tartalmat szolgáltassanak.
Ez azzal a kellemes mellékhatással is járni fog, hogy nem egy rakás belvárosi okoskodónak akarnak majd
megfelelni, hanem a választóiknak. Ez a magyar ellenzék életében legalább akkora
újdonság lenne, mint a koronavírus...
Ésik Sándor írása megjelent a Diétás Magyar Múzsán is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése